صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشتاز
شماره ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ۱۰۶۰۰
شماره ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ۲۸۲۹۸
News
دسته بندی اخبار بورس و شاخص ها, اخبار صندوق
عنوان خبر مزيت هاي صندوق هاي شاخصي، چشم انداز و انتظارات سازمان اعلام شد
منبع -
مقدمه خبرگزاري فارس: معاون سازمان بورس ضمن بررسي سه متغير اصلي بازار سهام در سال جاري، مزيت هاي صندوق هاي شاخصي و چشم انداز و انتظارات سازمان را اعلام كرد.
متن خبر

از سوي معاون سازمان بورس:

مزيت هاي صندوق هاي شاخصي، چشم انداز و انتظارات سازمان اعلام شد

خبرگزاري فارس: معاون سازمان بورس ضمن بررسي سه متغير اصلي بازار سهام در سال جاري، مزيت هاي صندوق هاي شاخصي و چشم انداز و انتظارات سازمان را اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، سيدعلي حسيني در جريان برگزاري مراسمي كه به منظور شروع پذيره‌نويسي نخستين صندوق شاخصي كه توسط بانك كارآفرين از چهارشنبه آغاز مي‌شود، برگزار شده بود، ضمن توضيح شرايط كلي بازار سهام، مزاياي صندوق‌هاي شاخصي و چشم‌انداز آن را به همراه انتظارهاي سازمان بورس از به كارگيري اين ابزار نوين اعلام كرد.

*بررسي بازدهي،ارزش روز و نقدشوندگي بازار سهام

وي با بيان اينكه راه‌اندازي محصول جديد صندوق شاخصي در جهت تحقق اهداف كلي اقتصاد، رشد اقتصادي و رفاه مردم و افزايش نقش بازار سرمايه در كشور است،خاطرنشان كرد: در شرايط كنوني بهتر است با بررسي چند معيار بدانيم كه بازار سرمايه كشور در چه وضعيتي قرار دارد.
حسيني افزود: از لحاظ بازدهي طي دو سال اخير ميانگين بازدهي بازار سهام حدود 60 درصد بوده كه رقم قابل توجهي است، اما اين درصد از بازدهي براي برخي سوءتفاهم و نگراني‌ ايجاد كرده كه در جواب بايد گفت اگر به ذات و عملكرد بورس نگاه كنيم مي بينيم كه طي 5 سال اخير ميانگين سودآوري بورس بين 10 تا 12 درصد بوده و اين رقم باز هم با شرط و شروط‌ هايي جاي رشد دارد.
وي ادامه داد: ارزش روز بازار سهام هم ديگر متغير قابل بررسي بوده و نشان دهنده نقش بازار در اقتصاد ملي است. اين معيار در حالي امسال 60 درصد رشد كرده (و به 103 هزار تومان رسيده) كه شايد استفاده مهم آن، مقايسه با گذشته و وضعيت سهم بورس از اقتصاد باشد به طوري كه تمام مسئولان اذعان دارند كه براساس آمارهاي موجود بازار سرمايه‌ در جلب سرمايه‌ها و تأمين منابع مالي نقش بيشتري بايد داشته باشد.
اين مقام مسئول سومين متغير با اهميت بازار سرمايه را نقدشوندگي اعلام كرد و گفت:درحالي ميانگين معاملات خرد و بلوك 25 ميليارد توماني سال گذشته قابل مقايسه با سال‌هاي گذشته كه حتي به يك ميليارد تومان رسيده بود، نبود كه در سال 89 ميانگين معاملات روزانه با 100 درصد رشد به بيش از 50 ميليارد تومان رسيد،‌بنابراين نقدشوندگي كه به لحاظ تئوري‌ مالي معيار بسيار مهمي است و در كنار بازدهي نشان از اقبال مردم به بازار سرمايه‌ دارد، با توجه به ديگر موارد مانند توقف نماد و درصد سهام شناور آزاد باز هم مي‌تواند جاي رشد داشته باشد.
به گفته حسيني طبق بررسي‌هايي مشخص شده كه پول نقد قابل توجهي وارد بورس شده كه از اين پس در قالب گزارش‌هاي مالي جريان اين متغير هم اطلاع‌رساني خواهد شد.

*معيارهاي كيفي موثر در توسعه بازار

وي افزود: با اين همه درحالي با بازار روبه رشدي مواجه‌ايم كه طبيعتاً هيچ مديري نبايد از رشد بازار ناراحت شود و يا جلوي منابع را بگيرد،بلكه بايد با برخورداري از حواسي جمع از اين فرصت استفاده كرد.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اوراق بهادار توسعه مقررات بازار سرمايه از سال 84 متناسب با رشد و پويايي بازار، كمك به توسعه ابزارها و نهادها، نحوه گزارش‌دهي سبدها و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، افزايش شفافيت و مشخص شدن مسئوليت اركان نظارتي و عملياتي بازار سرمايه را از جمله معيارهاي كيفي دانست كه بهبود و شرايط بازار نقش داشته‌اند.

*مزايا و ويژگي‌هاي صندوق‌هاي شاخصي

حسيني در ادامه اظهارات خود به مزايا و ويژگي‌هاي صندوق‌هاي شاخصي اشاره كرد و گفت: برخورداري از مديريت غيرفعال مشاركت‌كنندگان و افزايش اعتماد عمومي، بازدهي معقول و برخورداري از ثبات سودآوري، حذف ريسك مديريت صندوق، هزينه اندك، سادگي و شفافيت، قابليت پذيرش و معامله در بورس و يا فرابورس و امكان برخورداري از ماهيت شركت‌هاي سرمايه‌گذاري از جمله مزيت‌هاي صندوق‌هاي شاخصي هستند.
حسيني خاطر نشان كرد: در حالي با افزايش صندوق‌هاي شاخصي به توسعه پايدار بازار سرمايه و ثبات مالي اقتصاد و منجر مي‌شود كه از ويژگي‌هاي مهم توسعه اين ابزار جديد اين است كه انتقال و تجهيز منابع در مسير مطمئن‌تر و هموارتري قرار خواهد گرفت.

*چشم انداز

وي در بخش ديگري به چشم‌انداز آينده اين ابزار اشاره كرد و گفت: فارغ از جلب توجه به بازار سرمايه و سرخوردگي و عدم بازدهي مناسب ديگر بازارها، با توسعه صندوق‌ها و ديگر ابزارها مي‌توان فرصت‌هاي جديدي را ايجاد كرد. از طرف ديگر با بسط اين ابزارها است كه نگراني از فاصله قيمت‌ها از ارزش ذاتي برطرف شده و مي‌توان سپرده‌هاي بيشتري را جذب كرد.
حسيني افزود: اين درحالي است كه بايد از طريق ايجاد ابزارهاي نوين، عرضه شركت‌هاي جديد و افزايش درصد سهام شناور آزاد به نيازهاي موجود پاسخ در خور شايسته‌اي داده شود.

*سه انتظار سازمان

وي در خاتمه گفت: اين همه درحالي است كه سازمان بورس و اوراق بهادار هم انتظار دارد كه بعد از 1.5 سال تلاش كه اولين صندوق شاخصي راه‌اندازي شده، ديگر نهادها و شركت‌ها هم اقدام به راه‌اندازي اين ابزار كنند. علاوه بر اين پاسخ‌گويي درست به فعالان از سوي نهادها و اطلاع‌رساني رسانه‌ها در خصوص تولد ديگر شخصيت جديد بازار سرمايه كه در آينده نقش مهمي خواهد داشت از ديگر انتظارهاي سازمان بورس است.

پیوست