صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشتاز
شماره ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ۱۰۶۰۰
شماره ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ۲۸۲۹۸
News
دسته بندی اخبار بورس و شاخص ها, اخبار صندوق
عنوان خبر نخستین صندوق‌ شاخصی مجوز گرفت
منبع -
مقدمه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور نخستین مجوز صندوق شاخصی در بازار سرمایه خبر داد.
متن خبر

 دکتر علی صالح آبادی، امروز در جمع خبرنگاران در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: شرکت کارگزاری بانک کارآفرین، ‌نخستین مجوز صندوق شاخصی را دریافت کرد تا تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یابد.

 وی درباره سازوکار صندوق‌های شاخصی اظهار داشت: این صندوق‌ها در مقاطع 6 ماهه، سهام شرکت‌هایی که متناسب با وزن شاخص هستند را انتخاب می‌کنند، به طوری که عملکرد این صندوق‌ها ضریب همبستگی بالایی با روند شاخص بورس تهران خواهد داشت.

 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه هزینه صندوق‌های شاخصی به دلیل خرید و فروش نشدن روزانه سهام، کاهش می‌یابد، افزود: روش انتخاب سهام این شرکت‌ها نزد سازمان بورس به ثبت می‌رسد تا تنها در همان حوزه های مشخص، اقدام به خرید و فروش سهم کنند.

 تدوین مقررات معاملات مذاکره‌ای در فرابورس

صالح‌آبادی از نهایی شدن مقررات معاملات مذاکره‌ای در بازار سوم فرابورس خبر داد و گفت: با اجرای معاملات مذاکره‌ای این امکان برای سازمان خصوصی‌سازی فراهم می‌شود تا بتواند در محیط شفاف بورس،‌ عرضه‌های مذاکره‌ای خود را انجام دهد.

 وی تصریح کرد: حجم معاملات مزایده‌ای از ابتدای امسال بیش از هزار و 720 میلیارد تومان بوده که این امر نشان از موفقیت خوب بازار سوم فرابورس به شمار می‌رود.

 صالح آبادی ادامه داد: همین امر باعث شد تا سازمان بورس و اوراق بهادار، مقررات معاملات مذاکره‌ای را در دستور کار خود قرار دهد تا روند رو به رشد فرابورس همچنان ادامه یابد.

 گذر ارزش معاملات بورس از مرز 19 هزار میلیارد تومان  

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار،‌ با بیان اینکه ارزش معاملات سال گذشته بورس تهران، 18 هزار و 400 میلیارد تومان بود، افزود: این رقم تا پایان معاملات روز گذشته به رکورد 19 هزار و 311 میلیارد تومان در بورس و 5 هزار و 151 میلیارد تومان در فرابورس رسید که مجموع این معاملات به بیش از 24 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 وی با بیان اینکه حجم معاملات بورس کالا در سال گذشته 9 هزار و 50 میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: این رقم امسال به 10 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده که نشان از افزایش معاملات این بورس می‌دهد.

 صالح‌آبادی با بیان اینکه ارزش بازار سهام تهران تا پایان روز گذشته به 103 هزار و 500 میلیارد تومان و فرابورس به 10 هزار میلیارد تومان رسیده‌ است، ‌تصریح کرد: هم‌اکنون ارزش این دو بازار به 113 میلیارد دلار رسیده است.

وی شایعه حبابی بودن رشد شاخص را تکذیب کرد و ابراز داشت: شرکت‌های بزرگ و سودآور دولتی در سال‌های اخیر وارد بازار سرمایه شدند که انتظار می‌رفت این شرکت‌ها عملکرد خوبی داشته باشند.

 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش قیمت‌های جهانی را از دیگر دلایل رشد بازار دانست و افزود: قیمت نفت نسبت به وقوع بحران جهانی سه برابر افزایش یافته است که در مجموع دلایل منطقی برای رشد شاخص وجود دارد.

 وی به معاملات سنگین بورس تهران در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت:‌ حجم معاملات روز گذشته بورس تهران 105 میلیارد تومان بود که این امر نشان می‌دهد، حجم معاملات خرد در بازار افزایش یافته است.

 صالح‌آبادی در مورد تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر روند رو به رشد شاخص بورس تهران ابراز داشت: به طور حتم این طرح در بلندمدت تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه می‌گذارد، زیرا از این پس منابع ملی صرف کارهای زیربنایی، تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال خواهد شد که این امر می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر مثبتی داشته باشد.

پیوست